حرکت ورزشی, مکمل های دارویی

بررسی نقش مکمل کراتین در بدنسازی و تأثیرات آن

مکمل کراتین در بدنسازی

کسانی که در حرفه بدنسازی و تمرینات قدرتی درگیر هستند نقش مکمل کراتین در بدنسازی و اهمیت مصرف مکمل‌های مناسب را می‌دانند. کراتین یکی از موفق‌ترین مکمل‌هایی است که به بازار عرضه می‌شود.

کراتین در اشکال مختلف تولید می‌شود و در طول سال‌ها بیشتر و بیشتر پیشرفت کرده است. این محصول توسط جامعه علمی و ورزشکاران تمرین سخت به‌عنوان محصولی شناخته شده است که وظیفه خود را در افزایش قدرت و افزایش اندازه عضلات به‌خوبی انجام می‌دهد. در این مقاله ما به بررسی نقش مکمل کراتین در بدنسازی، تأثیر مکمل کراتین در بدنسازی و برند یونیورسال می‌پردازیم.

مکمل کراتین در بدنسازی

مکمل کراتین، قدرت و اندازه عضلات را افزایش می‌دهد.

کراتین و وظایف این ماده حیاتی

کراتین ماده‌ای حیاتی است و به شکلی اورگانیک در سلول‌های ماهیچه‌ای بدن انسان پیدا می‌شود. کراتین به عضلات ما کمک می‌کند تا در هنگام بلندکردن اجسام سنگین و یا تمرینات با شدت بالا، انرژی تولید کنند. در ادامه نقش مکمل کراتین در بدنسازی را موردبحث قرار می‌دهیم.

مصرف کراتین به‌عنوان مکمل در میان ورزشکاران و بدنسازان برای بیشتر شدن حجم عضله، افزایش قدرت و بهبود وضعیت ورزشی بسیار پرطرف‌دار است. از نظر شیمیایی هم شباهت‌های بسیاری با اسیدهای آمینه دارد. بدن انسان همچنین می‌تواند آن را از اسیدهای آمینه گلیسین و آرژنین تولید کند.

مقدار مصرف پروتئین‌هایی مثل ماهی و گوشت قرمز، اندازه توده عضلانی، ورزش و پیاده‌روی و سطح هورمون‌هایی مثل تستوسترون جزو مواردی هستند که روی ذخیره کراتین بدن ما تأثیر می‌گذارد. جالب است بدانید که حدود 95 درصد از کراتین بدن شما به شکل فسفو کراتین در ماهیچه‌ها ذخیره می‌شود. 5 درصد دیگر در مغز، کلیه‌ها و کبد شما یافت می‌شود.

ATP بیشتر ارز انرژی بدن نامیده می‌شود. زمانی که ATP بیشتری در بدن خود دارید، بدن شما می‌تواند در زمان ورزش‌کردن عملکرد بهتری داشته باشد. کراتین همچنین چندین فرایند سلولی را تغییر می‌دهد که منجر به افزایش توده عضلانی، قدرت و ریکاوری می‌شود.

مکمل کراتین در بدنسازی

مکمل کراتین، عملکرد مغز را تقویت می‌کند.

مکمل کراتین چگونه کار می‌کند؟

کراتین می‌تواند بر بدن انسان تأثیر بگذارد. در تمرینات با شدت بالا، نقش اصلی آن بیشتر شدن ذخایر فسفو کراتین در عضلات شماست.

مکمل کراتین همچنین به روش‌های زیر به عضله‌سازی کمک می‌کند:

_افزایش حجم کار: اصلی‌ترین نقش مکمل کراتین در بدنسازی این است که کار یا حجم بیشتری را در یک جلسه تمرینی امکان‌پذیر می‌کند که یک عامل کلیدی در رشد طولانی‌مدت عضلات است.

_بهبود سیگنال‌دهی سلولی: کراتین می‌تواند سیگنال‌دهی سلولی ماهواره‌ای را افزایش دهد که به ترمیم عضلات و رشد عضلات جدید کمک می‌کند.

افزایش هورمون‌های آنابولیک: مطالعات افزایش هورمون‌هایی مانند IGF-1 را پس از مصرف کراتین نشان می‌دهد.

افزایش هیدراتاسیون سلولی: نقش مکمل کراتین در بدنسازی این است که محتوای آب را در سلول‌های عضلانی افزایش می‌دهد که باعث افزایش حجم سلولی می‌شود و ممکن است در رشد عضلات نقش داشته باشد.

کاهش تجزیه پروتئین: ممکن است با کاهش تجزیه عضلات، توده عضلانی کل را افزایش دهد.

میزان کم میوستاتین: میزان زیاد پروتئین میوستاتین می‌تواند رشد ماهیچه‌های جدید شما را کند یا کاملاً مهار کند. نقش مکمل کراتین در بدنسازی این است که این میزان را کم کرده و پتانسیل رشد را بیشتر می‌کند.

مکمل‌های کراتین همچنین باعث بیشتر شدن ذخایر فسفو کراتین در مغز انسان می‌شود که ممکن است سلامت مغز را بهبود بخشد و از بیماری‌های عصبی جلوگیری کند.

مکمل کراتین، به ورزشکار کمک می‌کند تا تکرارهای بیشتری را انجام دهد.

مکمل کراتین در بدنسازی

نقش مکمل کراتین بر بدن شما

نقش مکمل کراتین در بدنسازی این است می‌تواند قدرت و عملکرد ورزشی با شدت بالا را بهبود بخشد.

در یک بررسی، افزودن کراتین به یک برنامه تمرینی، قدرت را تا 8 درصد، عملکرد وزنه‌برداری را 14 درصد و حداکثر پرس روی نیمکت را با یک تکرار تا 43 درصد، در مقایسه با تمرین به‌تنهایی افزایش داد. در ورزشکاران قدرتی که به‌خوبی تمرین کرده بودند، 28 روز مکمل، عملکرد دوچرخه‌سواری را تا 15 درصد و عملکرد پرس روی نیمکت را تا 6 درصد افزایش داد.

مکمل کراتین به بهبود عملکرد عضلات و کیفیت زندگی کمک می‌کند.

نقش مکمل کراتین بر مغز شما

درست مانند ماهیچه‌های شما، مغز شما فسفو کراتین را ذخیره می‌کند و برای عملکرد مطلوب به مقدار زیادی ATP نیاز دارد. مکمل ممکن است شرایط زیر را بهبود بخشد:

  •  بیماری آلزایمر
  •  بیماری پارکینسون
  •  بیماری هانتینگتون
  •  سکته مغزی ایسکمیک
  •  صرع
  •  آسیب‌های مغزی یا نخاعی
  •  بیماری نورون حرکتی
  •  حافظه و عملکرد مغز در سالمندان

علی‌رغم مزایای بالقوه کراتین برای درمان بیماری‌های عصبی، اکثر تحقیقات فعلی بر روی حیوانات انجام شده است. بااین‌حال، یک مطالعه شش‌ماهه در کودکان مبتلا به آسیب مغزی تروماتیک کاهش 70٪ در خستگی و 50٪ کاهش در سرگیجه را مشاهده کرد.

مطالعات و تحقیقات نشان می‌دهد که ماده کراتین قادر است به افراد مسن، گیاه‌خواران و کسانی که در معرض خطر بیماری‌های عصبی هستند کمک کند. گیاه‌خواران معمولاً ذخایر کراتین پایینی دارند زیرا گوشت نمی‌خورند که منبع اصلی غذایی طبیعی است.

در یک تحقیق بر گیاه‌خواران، مصرف مکمل باعث بهبود 50 درصدی در تست حافظه و بهبود 20 درصدی در نمرات تست هوش شد. اگرچه کراتین می‌تواند برای افرادی با سن بالاتر و کسانی که ذخایر آنها کاهش‌یافته است مفید باشد، جالب است بدانید که کراتین هیچ تأثیری بر عملکرد مغز در بزرگسالان سالم نشان نمی‌دهد.

مکمل کراتین به درمان بیماری کبد کمک می‌کند.

دستورالعمل دوز کراتین برای بدنسازان

تقریباً همه افرادی که از مکمل‌های کراتین استفاده می‌کنند با مرحله بارگیری شروع می‌کنند که منجر به بیشتر شدن سریع ذخایر کراتین در عضلات می‌شود. برای بارگیری با کراتین و مشاهده نقش مکمل کراتین در بدنسازی، 20 گرم در روز به مدت 5 تا 7 روز مصرف کنید. این مقدار باید به چهار وعده 5 گرمی در طول روز تقسیم شود.

ازآنجایی‌که دوچرخه‌سواری کراتین هیچ فایده‌ای ندارد، می‌توانید این دوز را برای مدت طولانی مصرف کنید.

اگر تصمیم گرفتید مرحله بارگیری را انجام ندهید، می‌توانید به‌سادگی 3 تا 5 گرم در روز مصرف کنید. ازآنجایی‌که کراتین آب را به داخل سلول‌های ماهیچه‌ای شما می‌کشد، توصیه می‌شود آن را با یک لیوان آب مصرف کنید و در طول روز به‌خوبی هیدراته بمانید.

مکمل کراتین در بدنسازی

در آخر

نقش مکمل کراتین در بدنسازی این است که از کیفیت و افزایش امید به زندگی و طول عمر در افراد مسن، عملکرد بهتر ذهن و مغز و عملکرد ورزشی پشتیبانی می‌کند. گیاه‌خواران – که ممکن است کراتین کافی را از رژیم غذایی خود دریافت نکنند – و بزرگسالان مسن‌تر ممکن است مکمل‌ها را بسیار مفید بدانند.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کراتین در افراد سالمی که دوزهای معمولی مصرف می‌کنند به کبد و کلیه‌ها آسیب می‌رساند وجود ندارد. گفته می‌شود، کسانی که از قبل مشکلات کبدی یا کلیوی دارند باید قبل از مصرف مکمل با پزشک مشورت کنند. رایج‌ترین مکمل کراتین مونو هیدرات نام دارد.

بسیاری از اشکال دیگر در دسترس هستند از جمله برند Universal  که برخی از آنها به‌عنوان برتر معرفی می‌شوند، اگرچه شواهدی مبنی بر این موضوع وجود ندارد کراتین مونو هیدرات بسیار ارزان است و توسط صدها مطالعه پشتیبانی می‌شود.

تا زمانی که تحقیقات جدید خلاف این را ادعا نکند، به نظر می‌رسد برند یونیورسال بهترین گزینه باشد. در پایان روز، کراتین یکی از ارزان‌ترین، مؤثرترین و بی‌خطرترین مکمل‌هایی است که می‌توانید مصرف کنید.

کراتین مونو هیدرات احتمالاً بهترین شکل است. همین امروز کراتین برند Universal را امتحان کنید تا ببینید برای شما مفید است یا خیر. در این مقاله ما به بررسی تأثیر مکمل کراتین در بدنسازی و نقش آن پرداختیم امیدواریم مطالب برای شما عزیزان مفید باشد.

بازگشت به لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.